Jun 16, 2022 | 12 p.m. to 1:15 p.m.

Volunteers are at the core of our organizations. They are often the founders of charities; provide valuable oversight and direction as board members; are the driving force behind fundraising events; give generous financial support and solicit contributions from others; and, help in offering services to the community.

Canada has seen a net loss of 100,000 volunteers over eight years. The percentage of volunteers who are actively involved in charities has been decreasing at an alarming rate, despite the country’s overall population growth.

Furthermore, Quebec has one of the oldest populations in the world.

Based on meetings with professionals in volunteer management, this conference will:

  • Explore the rights and obligations of organizations toward their volunteers.
  • Examine different practices, including:
    • recruitment
    • recognition
    • the vision of the relationship between employees and volunteers

The future of volunteers in the charitable sector depends on our being open to others and potential partnerships we can develop. Inclusion and recognition are key, and it is our responsibility to ensure make it happen.

Session offered in French, Q&A in French and English.

Speaker

Denis Lalonde

Denis Lalonde cumule une expérience de gestion dans le milieu de la philanthropie et une grande expertise en communication. Fellow Community Shift du Richard Ivey School of Business, titulaire d’une maîtrise en communication organisationnelle, d’un diplôme du McGill Executive Institute et d’un diplôme en gestion des ressources humaines.

Il a été de responsable des relations publiques d’un tribunal administratif québécois avant de joindre le monde de la gestion en philanthropie. Par la suite, il a dirigé les communications et la recherche du bureau de développement de l’Université de Montréal, a participé à la mise sur pied et a assumé la direction d’un bureau de conseil en collecte fonds après quoi, il a dirigé le bureau du Québec de la Fondation de la recherche sur le diabète juvénile.

  

En octobre 2010, il se joint à l’une des plus grandes équipes de collecte de fonds en santé : la Société canadienne du cancer à titre de directeur de développement, puis Directeur général-Québec et Vice-président principal Québec et Canada français. À titre de consultant, il a également occupé le poste intérimaire de Vice-président Québec et région Ontario Est de Make a wish/Rêves d’enfants.

Il a été membre de membre du Conseil canadien de l’Éducation, président de l’Association of Fundraising Professionnals, section du Québec, membre du conseil consultatif d’Imagine Canada et membre du conseil d’administration International Association of Fundraising Professionnals, Washington. Il a été nommé Diplômé d’honneur par le Département de communication Université de Montréal, en mai 2021. En 2022, il a participé à la publication du livre de référence en philanthropie : Excellence in Fundraising in Canada Volume 1.

https://www.linkedin.com/in/denis-r-lalonde-3743947/

In videoconference

Rates

MEMBER: $35 plus tax per person
NON-MEMBER: $55 plus tax per person

Additional information

Conference offered in French. Q&A period in French and English.

A Zoom link will be sent the day before the webinar.

CFRE: 1,25 pts